Κακολόγησα τον ΟΑΕΔ στην προηγούμενη ανάρτησή μου αλλά τώρα οφείλω να αποκαταστήσω και να ζητήσω συγγνώμη. Επιτέλους, την προηγούμενη εβδομάδα αναρτήθηκαν στο voucher.gov.gr τα ονόματα 4.421 επιπλέον δικαιούχων του voucher κατάρτισης που συνοδεύει τη δράση Κοινωφελούς Εργασίας για 24.251 άνεργους, φτάνοντας έτσι συνολικά τους 10.978 δικαιούχους. Τέλος καλό όλα καλά δηλαδή; Μάλλον όχι.
Καταρχάς, ας αρχίσω από το πλέον στοιχειώδες, την επικοινωνία. Ή μάλλον την έλλειψη αυτής. Ή μήπως τελικά δεν υπάρχει «μη-επικοινωνία»; Χμ. Ας αφήσω τις αμπελοφιλοσοφίες στην άκρη και ας το απλοποιήσω το πράγμα: με κανένα τρόπο και μέσο, ο ΟΑΕΔ, η Διαχειριστική Αρχή ή το Υπουργείο Εργασίας, δεν ενημέρωσαν Ωφελούμενους και Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης τι στο καλό συνέβη και έμειναν εκτός voucher τόσες χιλιάδες εργαζόμενοι ή γιατί χρειάστηκε να περάσουν δυο εβδομάδες για να διευρυνθεί το μητρώο, χωρίς και πάλι να φτάσει στο σύνολο των Ωφελουμένων, ή έστω έναν κοντινό αριθμό.
Κανένας υπάλληλος, κανένας αρμόδιος, καμία ανακοίνωση ή δελτίο τύπου, και φυσικά καμία απάντηση, εξήγηση ή συγγνώμη δε δόθηκε τηλεφωνικά ή έστω μέσω της φόρμας επικοινωνίας που διαθέτει το Υπουργείο Εργασίας. Τζίφος. Απλά, κάποια στιγμή ανακοινώθηκαν 6,557 ονόματα και μετά από περίπου δυο εβδομάδες, αυτά έγιναν 10.978. Ούτε «α, ξέρετε είναι χωρισμένη σε φάσεις η κατάρτιση», ούτε «είναι προσωρινός ο πίνακας, θα βγάλουμε άλλον αργότερα», ούτε καμία από τις γνωστές αιτιολογίες που συνοδεύουν ανάλογες ανακοινώσεις. Πάλι καλά που κάποιοι είχαν το νου τους δηλαδή και το πρόσεξαν.
Αφήνω πίσω την παντελή και απαξιωτική προς τους εργαζόμενους έλλειψη επικοινωνίας για το ζήτημα και πιάνω αυτά τα οποία είναι γνωστά και δηλωμένα από πλευράς ΟΑΕΔ. Υποτίθεται ότι η κατάρτιση, ουσιαστικό και αναπόσπαστο τμήμα της δράσης, θα ξεκινούσε περί το δεύτερο μήνα του 8μηνου. 120 ώρες είναι αυτές σκέφθηκαν, αν κάθε Παρασκευή γίνεται ένα 6ωρο μάθημα, τότε μέσα σε 20 Παρασκευές ή αλλιώς πέντε μήνες, θα έχει ολοκληρωθεί το ωρολόγιο πρόγραμμα, θα έχουν δώσει κι εξετάσεις οι καταρτιζόμενοι για την πιστοποίηση και όλα τέλος. Έλα μου όμως που μπήκαμε στον 5ο μήνα εργασίας για να ξεκινήσουν τα μαθήματα, για όσους ξεκίνησαν δηλαδή.
Που είναι ο προγραμματισμός του ΟΑΕΔ και του Υπουργείου Εργασίας για την περίφημη δράση που «θα βοηθούσε στην επανένταξη στην αγορά εργασίας και στην αναβάθμιση των προσόντων των ανέργων»; Τι ακριβώς μας διδάσκει ο ΟΑΕΔ με τον τρόπο του; Μάλλον μαθαίνει το «χύμα στο κύμα» σε 24.251 ανθρώπους. Γιατί, με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, οι 20 Παρασκευές δε βγαίνουν, από τη στιγμή που οι πρώτοι Ωφελούμενοι έχουν λιγότερο από τρεις μήνες μπροστά τους για να εξέλθουν από το πρόγραμμα. Άρα, κάπου θα πρέπει να πυκνώσουν οι μέρες κατάρτισης, δημιουργώντας κενά στις υπηρεσίες των δήμων, κενά ακριβώς τα οποία υποτίθεται ότι καλύπτουν οι 8μηνίτες εργαζόμενοι. Και μπορεί αυτό να μην είναι σημαντικό πρόβλημα σε ένα διοικητικό πόστο για παράδειγμα, για να δω όμως τι θα κάνουν οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί σταθμοί όταν θα αρχίσουν να χάνουν προσωπικό ή τι θα γίνει στην καθαριότητα όταν αρχίσουν να αποχωρούν οι συμβασιούχοι. Φυσικά, να μην πω τίποτα για τον προγραμματισμό αδειών ή αξιοποίησης του χρόνου τους από τους ίδιους τους εργαζόμενους, οι οποίοι ως κομπάρσοι της όλης υπόθεσης περιμένουν μοιρολατρικά να ενημερωθούν για εκείνα που άμεσα τους αφορούν.
Τέλος, τα μεγάλα λόγια που συνόδευσαν την εξαγγελία δράσης, καμία σχέση δεν έχουν με την εφαρμοζόμενη πραγματικότητα. Που είναι οι «συμβουλευτικές υπηρεσίες»; Πως αξιολογείται ο κάθε εργαζόμενος για να βρεθεί η κατάλληλη θέση για εκείνον ή για να παρέχει χρήσιμη ανατροφοδότηση για την εμπειρία του από τη δράση; Πως θα συγκεντρωθούν τα δεδομένα εκείνα που θα βοηθήσουν στο σχεδιασμό των επόμενων αντίστοιχων δράσεων; Από τις συμβουλευτικές συνεδρίες υποτίθεται, αν και για όσους έγιναν. Εδώ βέβαια θα μου πείτε, οι μισοί συμβασιούχοι δε γνώριζαν για το δικαίωμα επιλογής κατάρτισης ενώ κάποιοι άλλοι πληροφορήθηκαν ότι μπορεί να επιλέξουν μεταξύ δουλειάς ή κατάρτισης, επιλέγοντας το πρώτο, λες και δεν ήταν ένα πράγμα και το αυτό αλλά αμοιβαίως αποκλειόμενα.
Ας ζητήσω συγγνώμη λοιπόν που κακολόγησα τον ΟΑΕΔ λέγοντας ότι κοροϊδεύει τους Ωφελούμενους, ας ζητήσω επ’ ευκαιρία συγγνώμη και για την προχειρότητα και τα ημίμετρα που του καταλογίζω. Γιατί αν δεν ήταν έτσι, οι δικαιούχοι voucher θα ήταν πολύ περισσότεροι, η κατάρτιση θα τελείωνε στην ώρα της και όχι με την ψυχή στο στόμα, η δράση θα είχε μια έστω επίφαση αξίας, κάτι πέραν των 495,25 ευρώ καθαρά μηνιαίως και μπορεί να αποτελούσε ευκαιρία για μια εις βάθος αξιολόγηση ώστε η επόμενη δράση να είναι ακόμη καλύτερα σχεδιασμένη. Για εκείνους που θέλουν το ένα χαρτί ακόμη, για εκείνους που έχουν ανάγκη, για τους ανέργους για τους οποίους υποτίθεται ότι ο ΟΑΕΔ και το Υπουργείο Εργασίας μεριμνά.
Μάλλον όμως εκεί βασιλεύει η ανευθυνότητα. Ανευθυνότητα η οποία, εν μέσω της περίφημης οικονομικής κρίσης, έχει ως θύματά της του άνεργους. Αυτούς που πλήττονται περισσότερο, αυτούς οι οποίοι υποτίθεται πως με την εργασία τους θα βοηθήσουν κάπως στην ανάπτυξη ή έστω την προαγωγή της κοινής ωφέλειας, αυτούς, στην τελική, οι οποίοι τους εξέλεξαν με τη ψήφο τους.